Houweling

zoekvenster sluiten

Satésaus met regionaal smaakje

Makro en Houweling Verpakkingen ontwikkelen samen satésaus-emmers

Steven Snoek (30) - inkoper en categorymanager kruidenierswaren bij de Makro - liep vorig jaar met het idee rond aan te haken bij de trend naar lokale en regionale producten. Een trend die vooral bij de foodretail steeds meer terrein wint. ‘Binnen alle categorieën vond ik die van de sauzen het meest geschikt om mee aan de slag te gaan. Fritessaus wordt het meest verkocht, maar daarna komt gelijk de satésaus. Mijn keus was snel gemaakt. Ik wilde regionale en/of lokale satésaus introduceren in de drie grootste regio’s van de Makro, namelijk Amsterdam, Rotterdam en Brabant. Een saus van uitstekende kwaliteit en het liefst in een opvallende verpakking.’ Eind vorig jaar ging het balletje rollen en nu – in maart – staan de opvallende satéemmers van Houweling Verpakkingen al in het schap. Frank Houweling (38): ‘Het is allemaal supersnel gegaan. We hadden een click!’

Frank Houweling is bij het gelijknamige familiebedrijf actief als regio-accountmanager. ‘We hebben intern korte lijnen. Mijn  broer Marc voert samen met mijn vader Cor Houweling de directie.’ De contacten tussen Houweling en Snoek liepen in eerste instantie via satesaus- én snackleverancier Piet de Wit Snacks. De Wit – ook bekend van Pierre le Blanc diepvriessnacks - gebruikt voor zijn sauzen al de verpakkingen (emmers van polyproyleen) van Houweling Verpakkingen. Snoek: ‘Ik ben met Paul van Rijn  van  Piet de Wit Snacks om tafel gaan zitten en heb mijn idee voor regionale satésauzen voorgelegd. Via hem kwam ik in contact met Frank Houweling. Toen is het allemaal heel snel gegaan. Iedereen heeft flink doorgepakt, snel geschakeld, en alle ‘spelers’ waren ontzettend creatief en enthousiast.’

Satésaus met regionaal smaakje

Overslaan schakels

Opmerkelijk is dat tijdens het hele project verschillende schakels uit de keten van het productieproces zijn overgeslagen. Snoek: ‘We hebben het allemaal zelf gedaan, zonder marketing-communicatiebureau, brandbureau of ontwerpbureau. Als je de traditionele weg bewandelt dan neemt zo’n introductie al gauw negen maanden in beslag. Dan heb je lange brainstormsessies en marktonderzoeken. Ik kreeg net als Frank carte blanche en kon zelf knopen doorhakken.’ Piet de Wit bedacht de receptuur voor een kwalitatief hoogwaardige satésaus met 66 procent pinda’s. Snoek zocht op internet naar sfeerbeelden die bij de verpakkingen konden passen. Snoek: ‘We hadden al besloten dat er drie fancy merken zouden komen, namelijk Originele Amsterdamse satésaus, Originele Rotterdamse Satésaus en Originele Brabantse Satésaus. In de acht filialen die deze regio’s bedienen loopt de satésaus heel goed. Het schap wordt gedomineerd door marktleider Wijko, en daarnaast worden er nog eens 30 verschillende merken aangeboden veelal in saaie bruine of zwarte verpakkingen. Onze nieuwe sauzen moesten dus heel bijzonder worden verpakt om op te vallen.’

Logo’s van internet

Met voldoende beeldmateriaal van internet en een omschrijving van het einddoel werd Houweling Verpakkingen ingeschakeld. Houweling: ‘We hebben met elkaar de beelden bewerkt en al snel rolden er drie mooie ontwerpen uit. Een zwart met rode emmer, inclusief de drie zwarte kruizen, voor Amsterdam, het wapen van Rotterdam en de kleuren groen en zwart voor de Rotterdamse variant, en de leeuw van Brabant en de kleuren geel en zwart voor de originele Brabantse satésaus.’ Het bijzondere is dat we de emmers digitaal bedrukken. Als de emmers uit de mal komen, worden ze gelijk daarna digitaal bedrukt. Normaal gebeurt dat bedrukken namelijk ergens anders in de fabriek en moeten de emmers gestapeld, ontstapeld en weer gestapeld worden. Dit nieuwe proces gaat veel sneller en is daardoor ook goedkoper. De oplage per drukrun is 1800 emmers. En de kwaliteit van het digitale drukwerk – een nieuwe techniek op kunststof emmers, vergelijkbaar met printen - is prachtig en is net zo mooi als zeefdruk.´

ADA - Anders Dan Anderen

Snoek en Houweling kozen – zoals ze zelf zeggen – voor de ADA aanpak. En ADA staat dan voor Anders dan Anderen. Dat er voor een introductie werd gekozen in het verzadigde saté schap heeft alles te maken met het vertrouwen van Snoek in de behoefte van de kleine horeca en snackbars om zich ook eens te onderscheiden met een lokaal dan wel regionaal product. Snoek: ‘We hebben al succesvolle introducties gezien van Groningse mosterd en Brander mayonaise die ook uit Groningen komt. Althans dat wordt gesuggereerd. De fastservice sector serveert veel kipsaté. In Nederland wordt dit heel veel gegeten. Als die saté geserveerd wordt met een originele saus dan heeft dat zeker meerwaarde. De eerste reacties van onze klanten zijn heel positief. Onze buitendienst is in de regio’s Amsterdam, Rotterdam en Brabant de saus gaan promoten. In de acht vestigingen die deze regio’s bedienen gaan we waar mogelijk de saus ook laten proeven. Het mooie is ook dat – zeker in snackbars – de emmers met saus altijd zichtbaar zijn. En om deze emmers kun je echt niet heen. Ze zijn super opvallend en hebben een luxe uitstraling.’ De prijs van het fancymerk satésaus is volgens Snoek ook aantrekkelijk, want voor de 10 liter emmer wordt pakweg tien euro minder betaald dan voor de Wijko variant. Wat het marktaandeel in het satéschap van de nieuwe satésaus wordt blijft nog even ‘inschatten’. Snoek: ‘Ik denk dat zo’n vier tot vijf procent marktaandeel zeker haalbaar is. In de vestigingen in de regio Amsterdam loopt de Originele Amsterdamse Satésaus al heel goed. De verpakkingen c.q. emmers bieden een beleving. Tijdens carnaval hebben we onze Brabantse klanten per mail op de Originele Brabantse satésaus geattendeerd. Ook dat was een succes!’

Voor herhaling vatbaar

Snoek en Houweling zijn nog steeds enthousiast. Dit initiatief is zeker voor herhaling vatbaar. De samenwerking is goed bevallen, was intrigerend en leerzaam. Voor beiden was het de eerste keer dat ze op deze manier een partnerschap aangingen. Houweling: ‘Volgens mij is deze manier van partnerschap helemaal van deze tijd: korte lijnen, kostenbewust en snel werken. Het is best bijzonder dat een verpakker met een Makro aan tafel zit, zonder tussenkomst van allerlei bureaus. Het stimuleert  ook je creativiteit als je schakels uit de keten van het productieproces snijdt. Deze snelle werkwijze past bij ons én ook bij de Makro. We hebben allebei platte organisaties die dit mogelijk hebben gemaakt. Eén van de unieke eigenschappen van ons bedrijf is, dat wij de gehele keten beheersen, van ontwikkelaar tot transporteur en van producent tot eindgebruiker. De samenwerking met de Makro is daar een perfect voorbeeld van.’
Snoek denkt nu na over disposables met de logo’s van de drie satésausen. ‘Hoe leuk is het niet als je frites bakjes en servetten met het Amsterdamse logo hebt. Ik zie het al voor me in de Arena als Ajax speelt. Wat betreft de satésaus moet de rest van Nederland – oftewel de overige negen vestigingen van de Marko -  nog even wachten op een eigen regionale saus. We testen eerst deze kanalen uit en als de sauzen goed aanslaan gaan we het concept wellicht naar andere regio’s uitrollen. Voor de doelgroep is het geweldig dat ze zich nu met regionale producten zichtbaar kunnen onderscheiden. Met marktleider Wijko kunnen ze dat niet meer, die ligt bovendien ook al in de supermarkt. We denken daarom ook na over lokale en regionale snacks, zoals een Amsterdamse frikandel en een Rotterdamse kroket.  We zijn daarover al in gesprek met Piet de Wit Snacks.’ Dan lachend: ‘En ja, daar kan Houweling Verpakkingen uiteraard de dozen voor leveren!’

Satésaus met regionaal smaakje