Houweling

zoekvenster sluiten

Leerlingen kijken hun ogen uit

Artikel van Trees Borkus-Henskens, op 8 maart 2016 gepubliceerd in De Heraut.

Leerlingen kijken hun ogen uit bij Bleiswijkse hotspot

Bleiswijk – Tussen de A20, A12, A4 en A13 bevindt zich de ideale vestigingsplaats voor een logistieke hotspot; de Klappolder in Bleiswijk. Binnen één uur kunnen de bedrijven die zich hier vestigen zeven miljoen huishoudens bereiken. Met de grootste haven binnen handbereik, evenals twee luchthavens. Geen toeval dus dat Houweling International BV zich er vestigde. Maar ook geen toeval dat zoon Kay er een spreekbeurt over gaf voor ‘zijn’ groep 7 van de Koningin Beatrixschool in Berkel en Rodenrijs. Geen spreekbeurt in de klas, maar een op de Klappolder zelf! En daar zou het niet bij blijven, want TLN (Transport en Logistiek Nederland) sloot zich hierbij aan en kwam met een grote vrachtwagen een les verzorgen over het vrachtverkeer en dan met name de dode hoek van een vrachtwagen.

Leerlingen kijken hun ogen uit

Spannend

Woensdagochtend kwamen groep 7 en 8 richting de Klappolder. Een hele rit vanuit Berkel en Rodenrijs, maar de kinderen hadden er niet alleen veel zin in; ze vonden het ook erg spannend. Na een welkom bij Houweling International volgde een theorieles over de vrachtwagen, waarbij ook een filmpje werd vertoond. Vervolgens gingen de kinderen in groepjes op pad voor een rondleiding door het grote bedrijf. Een deel ging ook naar buiten waar een vrachtwagen van TLN stond opgesteld. De leerlingen mochten in de cabine gaan zitten en zelf ervaren wat een chauffeur wel en niet ziet, ze gingen op verschillende afstanden voor de wagen staan en ook de dode hoek werd meteen een stuk duidelijker.

Geleerd

Wat ze ervan leerden? “De auto is veel langer dan ik dacht! Ga niet in de dode hoek staan. Blijf achter de vrachtwagen en minimaal drie meter er vandaan zodat de chauffeur je kan zien, let op wat er rond de wagen gebeurt,” waren enkele ervaringen, maar de belangrijkste leek toch “die chauffeur moet een duizendpoot zijn!”

Na de enerverende ervaringen ging de groep naar binnen en werd het tijd voor de spreekbeurt van Kay; die werd nu veel ‘bekender’ voor de luisteraars, want ze hadden veel van hetgeen verteld werd net met eigen ogen gezien en ervaren. Hij bracht het er bovendien prima van af.

Leerlingen kijken hun ogen uit
Leerlingen kijken hun ogen uit